What is Deep Sleep states… Insights from Various Philosophical Perspectives

  1. Title: Exploring Deep Sleep: Insights from Various Philosophical Perspectives
    1. In non-Advaita philosophical traditions, such as those found in various schools of Hinduism and Buddhism, the concept of deep sleep may be interpreted differently from the Advaita perspective.
  2. Deep Sleep in Advaita Vedanta
  3. Practices to enter deep sleep in Advaita Vedanta

Title: Exploring Deep Sleep: Insights from Various Philosophical Perspectives

https://enshrined-passbook-9d3.notion.site/What-is-Deep-Sleep-states-Insights-from-Various-Philosophical-Perspectives-4d301cf6e5d140faad629cf6020b1ac4?pvs=4

Introduction: Deep sleep, also known as slow-wave sleep or NREM (Non-Rapid Eye Movement) sleep, has fascinated philosophers throughout history. In this article, we delve into the concept of deep sleep from various philosophical perspectives, examining its implications for consciousness, existence, and the nature of reality.

Key Points:

  1. Phenomenological Perspective:
    • Deep sleep is approached as a state of pure absence of subjective experience.
    • Phenomenologists like Edmund Husserl investigate the structure of consciousness in relation to the absence of experiential content during deep sleep.
    • It serves as a crucial point for understanding the boundaries and limitations of human consciousness.
  2. Existentialist Perspective:
    • Deep sleep is interpreted as a state where the individual confronts the existential reality of being-in-itself.
    • Philosophers like Jean-Paul Sartre and Martin Heidegger explore deep sleep as a moment where the individual’s consciousness gives way to non-conscious being.
    • It highlights the tension between existence and nothingness, freedom, and responsibility.
  3. Eastern Philosophical Perspective:
    • Advaita Vedanta interprets deep sleep as a glimpse of non-duality, where the distinction between subject and object dissolves.
    • Buddhist philosophy contemplates deep sleep in terms of impermanence and the insubstantiality of all phenomena.
    • It offers insights into the nature of consciousness and the underlying unity of existence.
  4. Analytic Philosophy of Mind Perspective:
    • Deep sleep is examined through the lens of empirical investigation and logical analysis.
    • Philosophers explore its relationship with brain activity, subjective experience, and the problem of other minds.
    • It raises questions about the nature of consciousness and the boundaries between different states of awareness.

Conclusion: Exploring deep sleep from various philosophical perspectives sheds light on its multifaceted nature and its implications for our understanding of consciousness, existence, and reality. Whether approached through phenomenology, existentialism, Eastern philosophy, or analytic philosophy of mind, deep sleep remains a fertile ground for philosophical inquiry and contemplation.

++

Tiêu đề: Khám phá Giấc ngủ Sâu: Cái nhìn từ Nhiều Góc Độ Triết Học Khác nhau

Giới thiệu: Giấc ngủ sâu, còn được biết đến là giấc ngủ chậm hoặc giấc ngủ NREM (Không Chuyển Động Mắt Nhanh), đã làm say mê các nhà triết học suốt lịch sử. Trong bài viết này, chúng tôi sẽ đào sâu vào khái niệm của giấc ngủ sâu từ các góc độ triết học khác nhau, nghiên cứu những ảnh hưởng của nó đối với ý thức, sự tồn tại và bản chất của hiện thực.

Điểm Chính:

  1. Góc Độ Hiện tượng Học:
    • Giấc ngủ sâu được tiếp cận như một trạng thái của sự vắng mặt tuyệt đối của trải nghiệm chủ quan.
    • Các nhà hiện tượng học như Edmund Husserl nghiên cứu cấu trúc của ý thức liên quan đến sự vắng mặt của nội dung trải nghiệm trong giấc ngủ sâu.
    • Nó phục vụ như một điểm quan trọng để hiểu về ranh giới và hạn chế của ý thức con người.
  2. Góc Độ Tồn Tại Chủ Nghĩa:
    • Giấc ngủ sâu được giải thích là một trạng thái nơi cá nhân đối diện với hiện thực tồn tại trong chính nó.
    • Các triết gia như Jean-Paul Sartre và Martin Heidegger khám phá giấc ngủ sâu như là một khoảnh khắc nơi ý thức của cá nhân nhường chỗ cho sự tồn tại không có ý thức.
    • Nó làm nổi bật sự căng thẳng giữa sự tồn tại và sự không tồn tại, tự do và trách nhiệm.
  3. Góc Độ Triết Học Đông Á:
    • Advaita Vedanta giải thích giấc ngủ sâu như một cái nhìn vào sự không song song, nơi sự phân biệt giữa chủ thể và đối tượng tan biến.
    • Triết học Phật giáo suy ngẫm về giấc ngủ sâu trong khía cạnh sự tạm thời và tính không cố định của mọi hiện tượng.
    • Nó mang lại những hiểu biết về bản chất của ý thức và sự thống nhất cơ bản của sự tồn tại.
  4. Góc Độ Triết Học Phân Tích của Tâm Hồn:
    • Giấc ngủ sâu được khám phá thông qua kính viễn vọng của nghiên cứu kinh nghiệm và phân tích logic.
    • Các triết gia khám phá mối quan hệ giữa nó với hoạt động não, trải nghiệm chủ quan và vấn đề về tâm hồn của người khác.
    • Nó đặt ra những câu hỏi về bản chất của ý thức và ranh giới giữa các trạng thái của sự nhận thức.

Kết Luận: Khám phá giấc ngủ sâu từ các góc độ triết học khác nhau đổ sáng lên bản chất đa diễn của nó và những ảnh hưởng của nó đối với sự hiểu biết của chúng ta về ý thức, sự tồn tại và hiện thực. Cho dù được tiếp cận thông qua hiện tượng học, tồn tại chủ nghĩa, triết học Đông Á hoặc triết học phân tích của tâm hồn, giấc ngủ sâu vẫn là một đất trồng màu mỡ cho sự điều tra triết học và suy ngẫm.

+++

In non-Advaita philosophical traditions, such as those found in various schools of Hinduism and Buddhism, the concept of deep sleep may be interpreted differently from the Advaita perspective.

  1. Within Hinduism:
    • Dvaita Vedanta: In the Dvaita Vedanta tradition, which emphasizes the distinction between the individual soul (jiva) and the supreme reality (Brahman), deep sleep may be seen as a state where the individual soul temporarily rests and experiences a cessation of worldly phenomena. However, unlike in Advaita Vedanta, where deep sleep is seen as a glimpse of non-duality, in Dvaita Vedanta, the distinction between the individual and the supreme reality remains.
    • Vishishtadvaita Vedanta: According to the Vishishtadvaita Vedanta tradition, which posits a qualified non-dualism where the individual soul is considered a part of the whole (Brahman), deep sleep may be viewed as a state where the individual soul temporarily merges with the universal consciousness. However, there is still a recognition of the individual soul’s existence within this merged state.
  2. Within Buddhism:
    • Theravada Buddhism: In Theravada Buddhism, deep sleep may be seen as a state of temporary cessation of consciousness, similar to how it is viewed in scientific and physiological terms. It is not typically imbued with metaphysical or spiritual significance beyond its role in the cycle of sleep.
    • Mahayana Buddhism: In Mahayana Buddhism, particularly in the Yogacara (or Mind-Only) school, deep sleep may be seen as a state where the ordinary dualistic perception of self and other temporarily ceases, offering a glimpse of the underlying nature of reality. However, this interpretation may vary among different Mahayana schools and teachers.

_Overall, within non-Advaita philosophical traditions, the interpretation of deep sleep may vary depending on the specific philosophical framework and teachings of each tradition. While some may see it as a purely physiological phenomenon, others may interpret it in metaphysical or spiritual terms, albeit with differences in emphasis and perspective compared to Advaita Vedanta.++

++

Sure, here’s the information organized into a table:

Key PointDetail
Deep Sleep in Advaita VedantaIn Advaita Vedanta, deep sleep (Sushupti) is considered a state of temporary union with the pure consciousness (Brahman), where the individual ego dissolves.
It is characterized by the absence of dualistic perception, including the distinction between subject and object, leading to a sense of undifferentiated bliss.
Deep sleep is seen as a glimpse of the ultimate reality, where the illusion of individuality is temporarily suspended.
Deep Sleep in Non-Advaita Hinduism (Dvaita Vedanta)In Dvaita Vedanta, deep sleep is viewed as a state where the individual soul (jiva) temporarily rests, experiencing a cessation of worldly phenomena.
Unlike in Advaita Vedanta, the distinction between the individual soul and the supreme reality (Brahman) remains intact during deep sleep.
Deep Sleep in Non-Advaita Hinduism (Vishishtadvaita)According to Vishishtadvaita Vedanta, deep sleep may be seen as a state where the individual soul merges with the universal consciousness but remains distinct.
The individual soul experiences a temporary union with the divine during deep sleep, but it retains its identity within this merged state.
Deep Sleep in Theravada BuddhismIn Theravada Buddhism, deep sleep is generally interpreted as a state of temporary cessation of consciousness, similar to its understanding in scientific terms.
It is not typically imbued with metaphysical or spiritual significance beyond its role in the cycle of sleep.
Deep Sleep in Mahayana Buddhism (Yogacara)In Mahayana Buddhism, particularly in the Yogacara school, deep sleep may be seen as a state where dualistic perception temporarily ceases.
It offers a glimpse of the underlying nature of reality, but interpretations may vary among different Mahayana schools and teachers.

This table organizes the key points and details about the concept of deep sleep across various philosophical traditions.

++

Trong các truyền thống triết học không phải là Advaita, như các trường phái trong đạo Hinduism và Phật giáo, khái niệm của giấc ngủ sâu có thể được diễn giải khác với góc nhìn của Advaita.

  1. Trong Hinduism:
    • Dvaita Vedanta: Trong truyền thống Dvaita Vedanta, mà nhấn mạnh sự phân biệt giữa linh hồn cá nhân (jiva) và thực tại tối cao (Brahman), giấc ngủ sâu có thể được coi là một trạng thái nơi linh hồn cá nhân nghỉ ngơi tạm thời và trải qua sự ngưng trệ của hiện tượng thế gian. Tuy nhiên, không giống như trong Advaita Vedanta, nơi giấc ngủ sâu được coi là một cái nhìn nhỏ về không hai, trong Dvaita Vedanta, sự phân biệt giữa cá nhân và thực tại tối cao vẫn còn.
    • Vishishtadvaita Vedanta: Theo truyền thống Vishishtadvaita Vedanta, nơi mà một tương đối không hai được coi là một phần của cả (Brahman), giấc ngủ sâu có thể được xem là một trạng thái nơi linh hồn cá nhân tạm thời hòa mình với ý thức vô thượng. Tuy nhiên, vẫn có sự nhận ra sự tồn tại của linh hồn cá nhân trong trạng thái hòa mình này.
  2. Trong Phật giáo:
    • Thiền đạo Phật giáo: Trong Thiền đạo Phật giáo, giấc ngủ sâu có thể được coi là một trạng thái của sự ngưng trệ tạm thời của ý thức, tương tự như cách nó được hiểu trong các khía cạnh khoa học và sinh lý. Thông thường, nó không được trang bị với ý nghĩa tâm linh hoặc tinh thần ngoài vai trò của nó trong chu trình giấc ngủ.
    • Phật giáo Mahayana: Trong Phật giáo Mahayana, đặc biệt là trong trường phái Yogacara (hoặc Chỉ Tâm), giấc ngủ sâu có thể được xem là một trạng thái nơi sự nhận thức kép kỳ thường của bản thân và người khác tạm thời ngưng lại, mở ra một cái nhìn sâu sắc về bản chất dưới của hiện thực. Tuy nhiên, cách diễn giải này có thể thay đổi giữa các trường phái và giáo viên Mahayana khác nhau.

Tổng cộng, trong các truyền thống triết học không phải là Advaita, cách diễn giải về giấc ngủ sâu có thể thay đổi tùy thuộc vào khuôn khổ triết học cụ thể và sự giảng dạy của mỗi truyền thống. Trong khi một số người có thể xem nó là một hiện tượng sinh lý thuần túy, những người khác có thể diễn giải nó dưới góc độ tâm linh hoặc tinh thần, mặc dù có sự khác biệt về sự nhấn mạnh và góc nhìn so với Advaita Vedanta.

++

Deep Sleep in Advaita Vedanta

  1. State of Temporary Union: In Advaita Vedanta, deep sleep, known as Sushupti, is considered a state where the individual ego temporarily merges with the pure consciousness (Brahman).
  2. Absence of Dualistic Perception: Deep sleep is characterized by the absence of dualistic perception, including the distinction between subject and object. This absence leads to a sense of undifferentiated bliss and unity.
  3. Suspension of Individuality: During deep sleep, the illusion of individuality, along with the boundaries of time and space, is temporarily suspended. The individual experiences a state of pure awareness beyond the limitations of the ego.
  4. Glimpse of Ultimate Reality: Advaita Vedanta views deep sleep as a glimpse of the ultimate reality, where the underlying unity of all existence is revealed. It is considered a state of profound spiritual insight.
  5. Transcendence of Duality: In deep sleep, the individual transcends the dualities of waking life, such as pleasure and pain, success and failure, and experiences a state of non-duality or oneness.
  6. Source of Renewal: Deep sleep is also seen as a source of renewal and rejuvenation for the individual. It provides rest to the mind and body, allowing for physical and mental restoration.

These key points encapsulate the understanding of deep sleep in Advaita Vedanta, emphasizing its spiritual significance and role in revealing the fundamental nature of reality. If you’re looking for more detailed information, you might find articles or books on Advaita Vedanta philosophy or Hindu spirituality helpful.

+++

Key PointDetail
Definition and Concept– Deep sleep, or Sushupti, is considered a state of consciousness where there is no awareness of external stimuli or internal mental activity, such as dreams.
– It is recognized as one of the three primary states of consciousness in Advaita Vedanta, alongside waking (Jagrat) and dreaming (Swapna).
Absence of Dualistic Perception– In deep sleep, the usual dualistic perception of the world, involving a subject-object distinction, is absent. There is no differentiation between the observer and the observed.
– This absence leads to a sense of unity and undifferentiated awareness, transcending the dualities of waking life such as pleasure and pain, success and failure.
Union with Pure Consciousness– Deep sleep involves a temporary union of the individual ego with the pure consciousness (Brahman) underlying all of reality.
– It offers a glimpse of the ultimate reality characterized by boundless peace, bliss, and interconnectedness.
Temporary Suspension of Individuality– The illusion of individuality is temporarily suspended during deep sleep. The individual ego ceases to operate, and boundaries of time and space dissolve.
– This leads to a timeless and spaceless experience, transcending the limitations of physical existence and experiencing unity with creation.
Spiritual Significance– Deep sleep is viewed as a state of spiritual insight and revelation, providing an opportunity to experience the underlying unity of all existence.
– It serves as a source of spiritual renewal and rejuvenation, offering a glimpse of the ultimate reality beyond the limitations of the ego.
Role in Self-Realization– Deep sleep plays a crucial role in the journey towards self-realization and enlightenment.
– Understanding and experiencing deep sleep can lead individuals to recognize the transient nature of the ego and the underlying unity of existence.
– Through the realization of non-duality (Advaita), individuals can attain liberation (Moksha) from the cycle of birth and death, realizing their true nature as pure consciousness.

This table format organizes the detailed explanation of deep sleep in Advaita Vedanta, highlighting its spiritual significance and role in understanding the nature of reality and the self.

+++

Sure, here’s the translated table in Vietnamese:

Điểm chínhChi tiết
Định nghĩa và Khái niệm– Giấc ngủ sâu, hoặc Sushupti, được coi là một trạng thái của ý thức mà không có ý thức về các kích thích bên ngoài hoặc hoạt động tâm trí nội bộ, chẳng hạn như giấc mơ.
– Nó được công nhận là một trong ba trạng thái chính của ý thức trong Advaita Vedanta, song song với trạng thái tỉnh thức (Jagrat) và giấc mơ (Swapna).
Sự Vắng Mặt của Sự Nhìn Nhận Đối Lập– Trong giấc ngủ sâu, sự nhìn nhận đối lập thông thường của thế giới, liên quan đến sự phân biệt giữa chủ thể và vật thể, không tồn tại. Không có sự phân biệt giữa người quan sát và sự quan sát.
– Sự vắng mặt này dẫn đến một cảm giác thống nhất và ý thức không phân biệt, vượt qua các tương phản của cuộc sống tỉnh thức như niềm vui và đau khổ, thành công và thất bại.
Sự Kết Hợp với Ý Thức Thuần Khiết– Giấc ngủ sâu bao gồm một sự kết hợp tạm thời của cái tôi cá nhân với ý thức thuần khiết (Brahman) dưới mọi hình thức thực tế.
– Nó cung cấp một cái nhìn qua về thực tế cuối cùng được đặc trưng bởi hòa bình vô biên, hạnh phúc và sự liên kết.
Sự Tạm Dừng của Cá Nhân– Sự ảo ảnh của cá nhân tạm thời bị treo trong giấc ngủ sâu. Cái tôi cá nhân dừng lại, và ranh giới về thời gian và không gian tan biến.
– Điều này dẫn đến một trải nghiệm không có thời gian và không gian, vượt qua các hạn chế của sự tồn tại vật lý và trải nghiệm sự thống nhất với sự sáng tạo.
Ý Nghĩa Tâm Linh– Giấc ngủ sâu được coi là một trạng thái của sự hiểu biết và phát triển tâm linh, cung cấp cơ hội trải nghiệm sự thống nhất cơ bản của mọi tồn tại.
– Nó là một nguồn cảm hứng và làm mới tinh thần, mang lại cái nhìn qua về thực tế cuối cùng vượt ra ngoài các hạn chế của cái tôi.
Vai Trò trong Tự Thức Hóa– Giấc ngủ sâu đóng một vai trò quan trọng trong hành trình đến sự tự thức và giác ngộ.
– Bằng cách hiểu và trải nghiệm giấc ngủ sâu, cá nhân có thể nhận ra tính tạm thời của cái tôi và sự thống nhất cơ bản của tồn tại.
– Qua sự nhận thức về sự không hai (Advaita), cá nhân có thể đạt được giải thoát (Moksha) khỏi chu kỳ sinh tử, thực sự nhận ra bản chất thật của mình như là ý thức thuần khiết.

This table provides the detailed explanation of deep sleep in Advaita Vedanta translated into Vietnamese.

+++

Practices to enter deep sleep in Advaita Vedanta

In Advaita Vedanta, the focus is often on understanding the nature of reality and the self rather than specific practices to enter deep sleep. However, there are certain lifestyle choices and mental attitudes that practitioners may cultivate to support the experience of deep sleep and its potential insights. Here are some practices aligned with Advaita Vedanta principles that may facilitate entering deep sleep:

  1. Regular Meditation: Meditation is a foundational practice in Advaita Vedanta for quieting the mind and turning inward. Regular meditation sessions, especially before bedtime, can help calm the mind and prepare it for deep relaxation.
  2. Practicing Mindfulness: Mindfulness practices involve cultivating awareness of the present moment without judgment. By staying present and observing thoughts, emotions, and sensations without attachment, individuals may find it easier to let go of mental chatter and enter deep sleep.
  3. Yoga Asanas and Pranayama: Physical practices such as yoga asanas (postures) and pranayama (breath control) can help release tension from the body and promote relaxation. Gentle yoga stretches and deep breathing exercises before bedtime can prepare the body for deep sleep.
  4. Following a Healthy Lifestyle: Maintaining a balanced and healthy lifestyle is essential for overall well-being, including quality sleep. This may include eating nutritious foods, engaging in regular exercise, and avoiding stimulants like caffeine and electronic devices before bedtime.
  5. Cultivating Inner Peace: Advaita Vedanta emphasizes the importance of cultivating inner peace and contentment by letting go of attachments and desires. Practitioners may work on developing equanimity and accepting whatever arises, which can contribute to a sense of peace conducive to deep sleep.
  6. Reading Sacred Texts or Spiritual Literature: Engaging with sacred texts or spiritual literature that aligns with Advaita Vedanta teachings can help shift the mind towards contemplation of spiritual truths before sleep. Reflecting on the teachings of non-duality and the nature of the self may help prepare the mind for deep sleep.
  7. Intention Setting and Surrender: Before going to bed, individuals may set an intention to surrender the ego and any worries or concerns to the higher power or the universe. Surrendering personal desires and concerns can facilitate a deeper sense of relaxation and trust, aiding in the transition to deep sleep.
  8. Gratitude Practice: Cultivating a sense of gratitude for the day’s experiences and blessings can help shift the focus away from worries and anxieties. A gratitude practice before bedtime can promote feelings of contentment and peace, facilitating a smoother transition into deep sleep.

While these practices are not specifically aimed at inducing deep sleep in the way that techniques for lucid dreaming or sleep hygiene practices might be, they are aligned with the principles of Advaita Vedanta and may support individuals in experiencing deeper states of rest and relaxation conducive to profound insights.

++

Certainly! Here’s the table with an additional column including practical examples for each practice:

PracticeDescriptionPractical Examples
Regular MeditationEngage in regular meditation sessions, especially before bedtime, to quiet the mind and turn inward, preparing for deep relaxation.Meditate for 10-15 minutes before bedtime, focusing on the breath or a mantra.
Practicing MindfulnessCultivate awareness of the present moment without judgment, observing thoughts, emotions, and sensations without attachment to facilitate letting go of mental chatter and entering deep sleep.Practice mindful breathing exercises while lying in bed, focusing on the sensations of the breath entering and leaving the body.
Yoga Asanas and PranayamaPractice gentle yoga stretches and deep breathing exercises before bedtime to release tension from the body and promote relaxation, preparing the body for deep sleep.Perform a sequence of gentle yoga poses, such as Child’s Pose, Forward Fold, and Legs Up the Wall, followed by deep diaphragmatic breathing for 5-10 minutes.
Following a Healthy LifestyleMaintain a balanced and healthy lifestyle by eating nutritious foods, engaging in regular exercise, and avoiding stimulants like caffeine and electronic devices before bedtime to support overall well-being and quality sleep.Eat a light, healthy dinner consisting of lean proteins, vegetables, and whole grains. Take a brisk walk or engage in light stretching exercises during the day. Avoid caffeine and screen time before bed.
Cultivating Inner PeaceCultivate inner peace and contentment by letting go of attachments and desires, developing equanimity, and accepting whatever arises, contributing to a sense of peace conducive to deep sleep.Practice gratitude journaling before bed, writing down three things you’re grateful for from the day. Engage in loving-kindness meditation, wishing yourself and others peace and happiness.
Reading Sacred Texts or Spiritual LiteratureEngage with sacred texts or spiritual literature aligned with Advaita Vedanta teachings to shift the mind towards contemplation of spiritual truths before sleep, reflecting on the teachings of non-duality and the nature of the self to prepare the mind for deep sleep.Read a passage from the Bhagavad Gita or the Upanishads before bedtime, reflecting on its deeper meaning and implications for your life.
Intention Setting and SurrenderSet an intention to surrender the ego and any worries or concerns to the higher power or the universe before bed, facilitating a deeper sense of relaxation and trust to aid in the transition to deep sleep.Before going to sleep, repeat a simple affirmation such as “I surrender to the present moment” or “I trust in the process of life.” Visualize releasing any tension or concerns into a stream of light.
Gratitude PracticeCultivate a sense of gratitude for the day’s experiences and blessings before bedtime to shift focus away from worries and anxieties, promoting feelings of contentment and peace conducive to a smoother transition into deep sleep.Before going to bed, write down three things you’re grateful for from the day, focusing on specific moments or experiences that brought you joy or appreciation.

This expanded table provides practical examples for each practice aligned with Advaita Vedanta principles to support the experience of deep sleep.

++

Certainly! Here’s the table with the information translated into Vietnamese:

Thực HànhMô TảVí Dụ Thực Tế
Thiền Định Thường XuyênTham gia các buổi thiền định thường xuyên, đặc biệt là trước khi đi ngủ, để làm yên tâm tâm trí và hướng vào bên trong, chuẩn bị cho sự thư giãn sâu.Thiền trong khoảng 10-15 phút trước khi đi ngủ, tập trung vào hơi thở hoặc một lời niệm.
Thực Hành Tĩnh TháiPhát triển nhận thức về hiện tại mà không đánh giá, quan sát suy nghĩ, cảm xúc và cảm giác mà không gắn bó để giúp buông bỏ tạm thời của suy nghĩ và đi vào giấc ngủ sâu.Thực hành hít thở chân thành trong khi nằm trên giường, tập trung vào cảm giác của hơi thở đi vào và rời khỏi cơ thể.
Yoga Asanas và PranayamaThực hiện các động tác yoga nhẹ nhàng và các bài tập thở sâu trước khi đi ngủ để giải phóng căng thẳng từ cơ thể và thúc đẩy sự thư giãn, chuẩn bị cơ thể cho giấc ngủ sâu.Thực hiện một loạt các động tác yoga nhẹ nhàng, như Tư Thế Em Bé, Uốn Lưng Xuống và Chân Đứng Lên Tường, tiếp theo là hít thở sâu bằng cơ hoành.
Tuân Thủ Lối Sống Khỏe MạnhDuỳt giữ một lối sống cân đối và khỏe mạnh bằng cách ăn uống cung cấp dưỡng chất, tham gia vào việc tập thể dục thường xuyên và tránh các chất kích thích như caffeine và thiết bị điện tử trước khi đi ngủ để hỗ trợ sức khỏe toàn diện và giấc ngủ chất lượng.Ăn một bữa tối nhẹ, cung cấp đạm chất, rau và ngũ cốc nguyên hạt. Đi một vòng đi dạo nhanh hoặc thực hiện các bài tập duỗi cơ trong ngày. Tránh caffeine và thời gian màn hình trước khi đi ngủ.
Phát Triển Bình An Bên TrongPhát triển bình an và sự hài lòng bên trong bằng cách buông bỏ các đính kèm và mong muốn, phát triển sự thản nhiên và chấp nhận mọi điều xảy ra, góp phần tạo ra một cảm giác bình yên thúc đẩy cho giấc ngủ sâu.Thực hành viết nhật ký biết ơn trước khi đi ngủ, viết ra ba điều bạn biết ơn từ ngày hôm đó, tập trung vào các trải nghiệm cụ thể hoặc trạng thái gây vui mừng hoặc đánh giá cao.
Đọc Văn Bản Tôn Giáo hoặc Văn Học Tâm LinhTiếp xúc với các văn bản tôn giáo hoặc văn học tâm linh phù hợp với các nguyên lý của Advaita Vedanta để chuyển sự tập trung của tâm trí vào suy ngẫm về những sự thật tâm linh trước khi đi ngủ, suy ngẫm về những lời dạy về sự không hai và bản chất của bản thân để chuẩn bị tâm trí cho giấc ngủ sâu.Đọc một đoạn từ Bhagavad Gita hoặc Upanishads trước khi đi ngủ, suy ngẫm về ý nghĩa sâu xa và ảnh hưởng đối với cuộc sống của bạn.
Thiết Lập Ý Định và Bàn GiaoThiết lập ý định để bàn giao bản thân và mọi lo lắng hoặc mối quan tâm cho sức mạnh cao hơn hoặc vũ trụ trước khi đi ngủ, tạo điều kiện cho sự thư giãn sâu hơn và niềm tin để hỗ trợ chuyển đổi sang giấc ngủ sâu.Trước khi đi ngủ, lặp lại một câu khẳng định đơn giản như “Tôi bàn giao cho hiện tại” hoặc “Tôi tin vào quy trình của cuộc sống.” Hình dung việc phó thác bất kỳ căng thẳng hoặc lo lắng nào vào một dòng sáng.
Thực Hành Biết ƠnPhát triển một ý thức biết ơn về những trải nghiệm và ơn phước của ngày hôm đó trước khi đi ngủ để dời sự tập trung ra khỏi lo lắng và lo âu, tạo ra cảm giác hài lòng và bình an góp phần cho việc chuyển đổi trơn tru sang giấc ngủ sâu.Trước khi đi ngủ, ghi chép ba điều bạn biết ơn từ ngày hôm đó, tập trung vào những khoảnh khắc cụ thể hoặc trải nghiệm mang lại cho bạn niềm vui hoặc sự đánh giá cao.

+++



3 responses to “What is Deep Sleep states… Insights from Various Philosophical Perspectives”

  1. Consciousness & Dreamless Sleep according to Vedanta and Science

    ++

    According to Vedanta, the fundamental nature of this universe is consciousness and everything else is a manifestation of it. Correspondingly, your true self is consciousness (atman) and the manifestation is ego-self (ahankara). Awareness (I know I exist) comes to us as a function of having this consciousness in us. Awareness is what develops when consciousness goes into the subject-object relationship with itself or with objects around it, the subject being pure consciousness and the object being the manifestation of consciousness – thoughts, memories, feelings and emotions. This subject-object relationship is what produces the awareness that “I exist”. When you deeply think about what is the ‘I’ we refer to, it appears that it is just the accumulation of memories, feelings, experiences, and emotions that you internalized as a function of the mind over the period. You’re the same self that you were as a child, but it is your accumulation of experiences as a function of mind that you’re internalizing which gives the perception that you’re changing. According to Vedanta, the accumulation of thoughts, memories, feelings and emotions is not the real ‘you’, it is just an accumulation or the function of the manifestation, the maya. Your real self is your pure consciousness, the atman. So, in a way, all your behavior is a transformation of the fundamental element, consciousness, also called the universal consciousness. 

    Science on the other hand defines consciousness as: it is what we lose everyday when we go into a dreamless sleep and what we gain everyday when we get up in the morning. Science says that we lose consciousness everyday at night in a dreamless sleep. Whereas Vedanta says the dreamless sleep feels like there is no consciousness because of a lack of object without which self-awareness (I know I exist) cannot happen. The dreamless sleep is a form of pure consciousness without any object. Consciousness is very much there in your sleep, it is just that you’re not aware of it. In the regular world or in a dreamy sleep, one always has objects for relative reference whereas in the dreamless sleep there is no object. Top neurologists are looking into this (video from Sam Harris below) and science is just getting to understand this deeper and it is difficult to approach it by dissecting and saying that our brain is a bunch of neurons. 

    +++

    • The true self, the universal consciousness, is denoted as Self (with an uppercase ‘S’) and the ego or separate self, the self which is the accumulation of all feelings, emotions, memories, actions, etc. is denoted as self (with a lowercase ‘S’). Advaita Vedanta says that the ego is an illusion, it is the accumulation of your objects. The real you should always be an irremovable subject ‘I’, which is why they say that ego is the Maya, the illusion of this world and it only existed in your mind which ceases to exist after death. But the true consciousness continues its existence post the so-called death. 

    ++

    Like

  2. In the waking state you have ‘I’ consciousness and thoughts, conscious state, called jagratin Sanskrit.

    In dreams you have thoughts but no ‘I’ consciousness. The frequency of thoughts is more than the frequency of ‘I’ consciousness. That is why in the dream state, called swapna in Sanskrit, you cannot control your dreams. The dreams will happen as they want. But in the waking state, you can control your thoughts.

    In deep sleep you have neither ‘I’ consciousness nor thoughts, unconscious state, called sushupti in Sanskrit.

    There is a fourth state which you have never experienced, what I call intuition or meditation. In this state, you have ‘I’ consciousness but no thoughts.

    This is what I call meditation or intuition or thoughtless awareness. This state is also called the state of samadhi.

    If you can experience this zone, this fourth state, you can experience the consciousness, what I call beyond intellect. It is the state where there is bliss or peace or intuition.

    The practical use of this fourth state is it can give you so much of creativity, courage and confidence, you can decide spontaneously. The ability to take spontaneous decisions is what I call responsibility. The more you are able to decide spontaneously, the more you become responsible.

    This fourth state of turiya or samadhi where there is thoughtless awareness is the space where intuition and intelligence is expressed.

    Like

  3. Awareness is an attribute while Consciousness is not; one can be conscious of being aware, but not aware of consciousness. Collective Consciousness is the totality of consciousness, beyond all–being as well as not-being. 

    -Ram Ramanathan, deliberately misquoting Nisargadatta Maharaj’s English Translation

    In awareness and consciousness, I deliberately interpret this famous quote from a self-realized master, Nisargadatta Maharaj. I truly believe that his expressions originally in Marathi, may have been wrongly translated.

    In Sanskrit, the word Pragya denotes awareness, and Chit denotes consciousness. In all spiritual literature, Chit rules above Pragya, consciousness above awareness. It would have been impossible for a realized person such as Nisargadatta to have misinterpreted this.

    The Mandukya Upanishad is the go-to scripture of the levels of awareness moving into consciousness. It starts with the mindful awareness of the body, senses, and the mind at the individual level, and moves up three levels through subtle energy awareness, causal awareness, and finally disengaged collective conscious awareness. These are the four states as described in the Mandukya Upanishad.

    Four quadrants with the four states of awareness

    Mindful Awareness

    Mindful Awareness is the individual awareness of what our body and mind sense, retain and remember. This is the minimum level of awareness we need to function. In this state we are aware of what we see, hear, touch, feel and smell. We often remember and retain these memories, at least for a while. Though some say only 30% of what we sense is retained, with practice and awareness one can increase this. Unfortunately, this is a basic skill we oftentimes lose in pursuit of wants of wealth, power, and enjoyment, which provide instant gratification without awareness.

    The process underlying this is complex, involving neurobiological, psychological, and psychical processes handled by our mind with tremendous ease and speed. I use the word mind rather than the brain because the intelligence system involved in this data processing, storage, and retention is spread throughout our cellular system and not confined to our neural network in the brain.Dream State Awareness

    Dream State Awareness is akin to the subconscious awareness states described by Freud and Jung. As different from Mindful Awareness, which happens at the beta level of the brain wave function, this higher-level awareness occurs at alpha brain wave level function. Meditation, deep relaxation, and REM sleep state initiate this level of awareness.

    At this level, sensing, remembering, and retaining are secondary, and may not always happen. What happens is a subtler level of deeper awareness that relaxes, nurtures, and heals. What we learn in these estates can be foundational and transformational. If you experience a nightmare, the emotions remain, though there is no physical evidence. The gross elements of sensation are not experienced, only the subtler elements of emotions and cognition.Deep Sleep Awareness

    Deep Sleep Awareness is akin to the pure unconscious state of Freudian Jungian awareness, in which there is no evidence of sensing, feeling, or cognition. These occur at even subtler and deeper levels on mind activity at theta and delta level brain wave functions. The body needs to be at rest and all of the non-autonomic mind systems as well. What is in action here is the autonomic nervous system alone, taking care of survival, deep healing, and rejuvenation. This happens with consistent practice of meditation techniques such as Vipassana and Yoga Nidra.

    Mandukya Upanishad terms this state as Pragya, awareness, as a differentiated state from consciousness, which it leads to. In the first two levels of Mindful and Dream State Awareness, we are still in the individual consciousness level. However, at the Deep Sleep Awareness level, we can if we practise glimpsing the Collective Consciousness level of awareness.Mindless Fourth State of Awareness

    Mindless Fourth State of Awareness is awareness of consciousness of the highest order. This occurs at the gamma level of brain wave function. I speak from experience and willing to evidence this under controlled conditions. This state of awareness was studied and recorded by Dr. Herbert Benson of Harvard University. There are several studies linking deep meditation with gamma waves.

    This Fourth state of awareness, called Turiya in Mandukya Upanishad, simply the Fourth State, is a detached, disengaged, witnessing mode of consciousness, transcending the other three. This is the true “being” state where you just “are.” You are no longer an actor in the drama of your life, merely a witness. This is a state similar to the samadhi state in yoga, and the Nibbana state of Buddha. It is a state of acceptance, some say the state of complete surrender to the flow of the universe, in which all that prevails is acceptance, compassion, gratitude, and bliss.

    Like

Leave a comment